Turtips: Fra Gjævran til Raumyra

Fra Gjævran til Raumyra (3,45 km)

Høsten 2017 ryddet historielaget ved stien som går fra Vassaunet opp til Gjævranslottet. I forbindelse med oppgraderingen ble stien gitt navet Torbjørnstien for å hedre Torbjørn Haugen som har gjort en fantastisk innsats for å få registrert fornminnene i Gjævransmarka. Egge historielag har de siste årene også ryddet litt ved stien som går fra Gjævran og opp til Gjærvanslottet. Denne stien kobler seg inn på Torbjørnstien på veg mot toppen.

Turen (rød strek) går fra Gjævran gård via Torbjørnstien til Raumyra. Kart: Norgeskart.

Sør-Beitstad IL har også merket mange mil med løyper, og har nå«koblet seg sammen» med sti-nettet til Gjævranslottet og har egen merket løype opp til toppen. Denne kommer vestfra og kobler seg påTorbjørnstien like før den siste kneika opp til Slottet.

En fin trimtur vinterstid er å følge skogsbilvegen opp fra Gjævran gård, fortsette videre etter snuplassen med gapahuk til stien smalner inn og blir enn tynn stripe før den møter den gamle avlingsvegen som går mellom Dalekra og Vassaunet. Her har historielaget merket stien med skilt og gule ringer rundt noen trær. Oppmerkingen ble gjort for noen år tilbake, men skal fortsatt være godt synlig og forståelig. Etter en kort, men bratt kneik etter skilt nummer to, kobles stien sammen med Torbjørnstien som er godt synlig iterrenget.

100-150 meter lenger opp i stien møtes Torbjørnstien og sti-nettet fra Sør-Beitstad IL. Ved å følge den gule oppmerkingen som er gjort av Sør-BeitstadIL i cirka 400 meter vestover kommer man til et skilt som er merket Dalekra og Gjævranslottet. Det tredje alternativet er å følge stien mot Raumyra i cirka 100 meter før man kommer til Sør-Beitstad Ils trimkasse på Raumyra. Denne turen er på 3,45 kilometer fra Gjævran gård. (se kart lengre opp). De første tre kilometerne går i en jevnstigning, mens de siste 400-500 meterne er litt nedover og flat mark. Det anbefaleså snu på Raumyra og gå samme veg tilbake. Alternativet kan være å fortsette til Bardal og Storvala, men da er absolutt ski under føttene å foretrekke på vinters tid.

Stien fra Gjævran til Raumyra blir en del brukt på vinterstid og er ofte trampet og fint fremkommelig med gode vintersko. God tur!

Fra sti-krysset Gjævranslottet/Dalekra/Raumyra.
Raumyra – Sør-Beitstad ILs trimkasse som er lokalisert nærmest Egge.
Stien er godt trampet godt trampet og stort sett fint framkommelig på vinterstid.
Dette er den gule merkingen Sør-Beitsad IL bruker på sti-nettet.
En infoplakat om Gjævransmarka er satt opp ved turens utgangspunkt – Gjæran gård.